Kad kredit terbaik di Malaysia

Saya sudah lama dengan Maybank2kad kredit kad (Maybankard 2 Platinum Credit Cards) dan kelebihan kredit kad ini yang di berikan memang tidak mengecewakan saya. Di sebabkan saya banyak juga la isi petrol setiap bulan iaitu lebih kurang rm700, maka kat American Express Maybank2kad kredit kad (Maybankard 2 Platinum Credit Cards) ni memang sesuai dengan saya dengan cash rebate sebanyak 5% untuk isi minyak pada weekend – sabtu dan ahad.


maybank 2 cards


Tetapi, kelebihan ini telah berakhir kerana bermulan bulan Ogos 2015 yang lepas, Maybank2kad kredit kad (Maybankard 2 Platinum Credit Cards) tidak lagi memberikan cash rebate untuk petrol. Yang hanya di kekalkan cash rebate hanya untuk dining sahaja.

Jadi, secara automatic Maybank2kad kredit kad (Maybankard 2 Platinum Credit Cards) tidak lagi sesuai dengan saya dan saya mencari untuk review kad kredit yang lain pula.


Kredit kad terbaik untuk petrol 2015


Dalam proses mencari-cari kredit kat untuk petrol ni, saya telah apply dan dah dapat pun 2 kredit kad iaitu Citibank Cash Back Platinum Credit Cards dan Standard Chartered JustOne Platinum MasterCard Credit Cards.

Saya sekarang dalam proses untuk review kedua-dua kredit kad supaya boleh memaksimunkan kelebihan yang ada. Kelebihan macam mana tuh, saya nak kelebihan untuk petrol yang paling utaman.

Citibank Cash Back Platinum Credit Cards


Kredit kad Citibank ini memberikan cash rebate petrol sebanyak 5% di mana cash rebate ini adalah untuk pembelian petrol sebanyak rm600 sebulan. 5% untuk rm600 adalah sebanyak rm30 sebulan saya dapat dengan kredit kad ini jika saya gunakan untuk petrol sebanyak rm600. Tanpa mengira hari ( tidak hanya untuk weekend – sabtu dan ahad sahaja ). Menarik ni tanpa mengira hari kan. Biasanya kredit kad hanya bagi rebate pada weekend sahaja.




Standard Chartered JustOne Platinum MasterCard Credit Cards


Untuk kredit kad Standard Chartered JustOne Platinum MasterCard pula, cash rebate petrol sebanyak 4% jika anda gunakan kad tersebut untuk belian apa-apa barang ( termasuk petrol ) sebanyak min rm500 sebulan dan maksimun untuk rebate petrol ialah rm12 sahaja ( belian petrol rm300 ).

Jadi saya telah memaksimunkan rebate untuk petrol saya iaitu sebanyak rm700 sebulan sahaja walaupun kredit kad Standard Chartered hanya berikan 4% sahaja untuk penggunaan rm500 sebulan. Cukup untuk perbelanjaan saya. Mungkin untuk anda, lain pula angkanya sebab perbelanjaan anda dan saya berlainan.

Jika anda menggunaka kredit kad secara puratanya untuk petrol rm700 dan untuk lain-lain rm800 sebulan, anda boleh gunakan cara pengunaan  kredit kad saya ini untuk memaksimunkan kelebihan yang di berikan.

Memandangkan pengunaan petrol saya dalam rm700 sebulan:


Saya akan gunakan kad kredit Standard Chartered rm500 sebulan dan selebihnya saya akan gunakan kredit kad Citibank.

Comments

  1. kebanyakan bank tawarkn kad kredit dgn faedah yg agk sma..sblom ni ada sy tak brani cuba lg kad krdit,sbb byk dgr yg negatif ..tp kdg2 prlu jgk kad kredit ni..mgkin kna tgok bank apa twran lg mnrik..sy pon tgh srvey lg bank apa yg sy bole apply.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko bole cuba daftar kad kredit ambank sbb baru je dia org launched ambankk kredit kad dgn bonuslink ..kad ni mcm 2 dlm 1 .. ko bole guna kad ni sbgai kad kredit dgn loyalty kad jugak ...

      Delete
    2. skrg rmai org msti ada punya cc ni..yg ngatif tu sbb rmai yg guna tp tak disiplin dri,pstu nnt byk la utang..
      bole je pkai tp kena hadkan la limit tuk sblan tu brpa bole pkai..

      Delete
    3. kad kredit ni bahaya lar tapi kalau mmg ada displin bila pi shopping tu ok lar tapi mmbr aq bagitau ambank tu ada provide over limit service jugak, so takyah lar risau sgt psl melebihi had kredit yg tetapkan korang pd masa tu yg diperlukan.. korang bole langgan skrg melalui sms je kot kalau tak silap saya... cuba tengok page diorg...

      Delete
    4. @syamil imran suami sy bru ja buat kad tu.dia sllu isi mnyak ni shell.skrg pon dah brpa dah point dia. tp klu jarang shopping or jarang guna kad ni ,kad kredit dri mn2 bank pun bole..jnji byr bila guna tu

      Delete
    5. ayah aq slalu gune Citibank punya sbb ade cash rebate
      Ambank tu xbyk outlet sgt, nak buat transactions ke ade masalh nak pgi bank ssh jugak
      klau ambank ade cash rebate tak?

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. saya guna maybank kredit kad mmg okay..
    kalau ambank bonuslink tu rasanya kalau tak guna kredit kad tu pun ttap ada bonuslink kad untuk bnda lain..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. ah..even kad kredit ambank ni baru je launched tapi kad ni mmg bagus la, ada byk maanfaat dan senang guna tkyah lar bawah byk kad keluar umah....aq dah daftar ari tu kt pavilion bila dia org buat event kad ni ...bila daftar ari tu dpt hadiah jugak lar

    ReplyDelete
    Replies
    1. aq pon ada dengar psl kad kredit ambank ni lar , mmbr aku ckp kad kredit ambank ni ada cover insurance travel jugak best kan ..kki yg sllu travel tu bole lar apply kad ni..untung lar

      Delete
  5. @sara Fazura ambank xde cash rebet tp ada bnfit lain yg dia bg mcm bonuslink point bole tebus gnjran..point pon snang nk kmpul,just bli ape2 guna ambank cc dah boleh dpt..ctbank bg tu tp benfit lain kurang kan..

    ape ssah,skrg byk bank kn transaction bole guna on9,nk dftr kad kredit atau ada mslh ape pon cuma wat guna on9..senang jela

    ReplyDelete
  6. tq yg bg feedback..hmm..rasanya prlu juge kn kad kredit ni..bole jgk la tgk bank mn yg faedah lg byk..ambank & mybank tu mgkin sy kna g tya dlu tuk kpastiaan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Maybank Islamic Mastercard Ikhwan Platinum / Glod Card

Kebaikan dan keburukan kad kredit